Flors i violes per sopar

Estàndard

Conec moltes persones que es dediquen a això de la docència: tinc amigues, germanes, tiets i tietes, una cunyada… Algunes d’aquestes persones malden cada dia perquè el seu alumnat els faci una mica de cas, només una mica; d’altres, es fan imposar i poden exercir amb certa brillantor la seva professió; alguna, fins i tot, aprofita les hores de llengua per fer un sofà amb llaunes reciclades i intentar exprimir el suc de la creativitat a la seva canalla de l’aula. En fi, que de tots colors. Però en cap cas són flors i violes.

Ben lluny, doncs, del retrat del sistema educatiu que ens proposa rere setmana el programa Mestres, de TV3. Vaig mirar-me’n un parell amb un cert entusiasme (quina gràcia veure el Fuentes, un dels profes més interessants de la Facultat, amb la pirada de l’Empar Moliner!), però vaig abandonar, avorrida: allò que em dibuixaven tenia poc a veure amb la realitat -la real-, amb la vida als instituts que m’expliquen, que em descriuen, que em lamenten.

Ahir, però, me’l vaig voler mirar amb interès: parlaven sobre l’alumnat amb necessitats educatives especials; ja podeu haver intuït, els que no ho sabeu, que el Macià és un d’aquests alumnes, i que gaudeix cada dia d’una escola ordinària magnífica que l’accepta com un nen més de la classe, perquè ho és.

Malgrat tot, no em va agradar: a banda de les flors i violes que perfumen aquest programa dia sí, dia també, el d’ahir em va semblar molt parcial. Explicaven la història esforçada d’uns quants nens i nenes, nois i noies, que presenten alguna dificultat en el seu aprenentatge, i les opinions d’altres nens i nenes, nois i noies, pitagorins tots, que emetien la seva opinió sobre l’escola inclusiva i blablablà. O sigui, que els nens amb NEE són objecte d’estudi, però no poden ser subjecte d’opinió. Doncs vet aquí la perpetuació de la discriminació! Algú s’ha interessat per saber què opinen aquestes nens i nenes sobre la seva experiència a l’escola ordinària? Els han donat l’oportunitat de dir si són feliços, amb quines dificultats es troben, quines satisfaccions els compensa, com se’n surten i com no? Fins que aquestes persones no siguin subjecte amb tots els seus ets i uts, no siguem capaços de veure que es pot veure el món des de la seva perspectiva, no deixarem de discriminar-los. Perquè ser guai és relativament fàcil; el que costa és exercir-ne, cada dia.

A més a més, per què no hi havia cap detractor de l’escola inclusiva? Per què no sortia algun representant d’una escola que en cap cas vol nens amb NEE i que se’ls ha de menjar per llei? Perquè d’aquests n’hi ha, a dojo! Però perilla la subvenció del Departament i ves què hem de fer… A mi també m’hauria agradat sentir com ho justificava un d’aquests neoWASP (White Anglo-Saxon Protestant) amb americana blau marí.

En fi, retratar un món de flors i violes és més còmode i menys complicat. Acabo amb un vers de la cançó “Flors i violes” del Quimi Portet: “Es fa tard però tingues fe, que la fe al capdavall és de franc i no costa diners.”

Advertisements

4 responses »

  1. Estic d’acord amb moltes coses que expliques, sobre el programa completament d’acord. Però crec que sí que s’ha de treballar des de la inclusió, perquè l’escola és un reflex de la societat, i a la societat hi ha de tot, … em sembla molt bé el d’escoltar la opinió dels alumnes amb NEE, completament d’acord…el tema de secunadaria és molt complicat, perquè si que es veritat que avui en dia estar en una aula de secundaria és ser un heroi/heroïna, però tambè s’hauria de parlar molt del porfessorta de secundària, estan per vocació o per obligació? l’educació és un tema molt complicat i de molta transcendència, saber molt d’una materia no vol dir que estiguis preparat/da per ensenyar-la i menys si no saps com fer-ho amb adolescents, i el que això comporta, ( etapa psicològica, situacions personals, desmitificacio dels referents adults, etc..) i el temps que vivim de les noves tecnologies, l’ecola no pot ser aliena al món actual i no es pot ensenyar com s’ensenyava fa 40 anys enrera, per no dir més temps, …això fa que perdi credibilitat i uns del resultats és el que estem vivint. Per altra banda la familia és un altre tema de imperiosa importància.
    També ser del que parlo sòc Pedagog i Educador Social.

    • Hola, Rubén. Jo també estic a favor de l’escola inclusiva, per descomptat. Si no, seria completament incoherent amb mi mateixa. Certament, les escoles han de ser un reflex de la societat diversa i complexa que tenim; el problema serà quan vegem que aquesta societat (el món laboral, les relacions socials…) no són tan inclusives com l’escola. I precisament el programa crec que va caure en aquest parany: està molt bé parlar d’escola inclusiva, però nosaltres no fem un producte televisiu inclusiu. Tens raó amb això de les famílies, som molt importants per al bon progrés dels centres escolars: formem part de la comunitat educativa. I en una escola inclusiva, moltíssim!!
      Gràcies pel teu comentari!!

  2. Molt d’acord amb tot el que dius, Ester! Jo d’aquest programa només en vaig aguantar la meitat del primer dia. Una vegada que ens donen veu, i tot és tan parcial… Just avui en parlàvem a l’hora de dinar amb la resta de profes, i tots pensem el mateix. Ah, i l’Unai ja no hi podria sortir perquè no té els dos cognoms catalans!
    Ruben, a vegades les coses són complicadíssimes, encara que deixis enrere els mètodes de fa 40 o 140 anys, i acabis fent un sofà de cocacoles!

  3. Completament d’acord, Ester! Del programa, com la Natàlia, només vaig arribar a la meitat el primer dia. Per mi és propaganda. Menys programes televisius mostrant un món de fantasia i de colors com tu molt bé dius i més recolzament institucional i recursos per l’ensenyament públic . Però ja se sap que en aquest país l’escola és un lloc per guardar els nens mentre els pares treballen, quina llàstima! He trobat fortíssim això que diu la Natàlia sobre els cognoms, de veritat que encara anem així? Per cert, Ester, m’ha encantat el comentari sobre els neoWASP!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s